Świąteczne przysmaki

Świąteczne przysmaki

Należy pamiętać, że nigdy nie jest za późno na działanie. Ignorować cudowne panacea. Dzisiaj dobre jest masło, jutro margaryna, w tym tygodniu otręby ryżowe a w ubiegłym były otręby owsiane i tran. Wszystko było zachwalane jako panaceum na trapiące nas choroby i miały szybko rozwiązać gnębiące nas problemy. Szukanie szybkich rozwiązań, typowe dla rodzaju ludzkiego nie sprawdza się kiedy chodzi o nasze zdrowie. Musimy poszukać źródła naszych problemów, zamiast koncentrować się na czosnku, błonniku czy tranie. Jeśli ktoś ma np. wysoki poziom cholesterolu musimy uświadomić sobie, że wzięło się to z jedzenia potraw, które zawierają więcej niż zalecane ilości tłuszczu i cholesterolu. A zatem ustalić prawidłową dietę. 



Orzechy
 – Tradycyjnie w niektórych domach, na Święta muszą być orzechy. Robimy to świadomie, bądź nie, nie zdając sobie czasem sprawy, jakim dobrodziejstwem są dla naszego organizmu. Orzechy to samo zdrowie, zawierają bardzo wiele witamin, minerałów i “dobrych” tłuszczów, jedno i wielonasyconych. Bezsprzecznym jest fakt, że tłuszcze obniżają poziom złego cholesterolu, a tym samym zabezpieczają nasze serce i tętnice.

orzechy wloskie popup 400 266

Orzechy

– Tradycyjnie w niektórych domach, na Święta muszą być orzechy. Robimy to świadomie, bądź nie, nie zdając sobie czasem sprawy, jakim dobrodziejstwem są dla naszego organizmu. Orzechy to samo zdrowie, zawierają bardzo wiele witamin , minerałów i “dobrych” tłuszczów, jedno i wielonasyconych. Bezsprzecznym jest fakt, że tłuszcze obniżają poziom złego cholesterolu, a tym samym zabezpieczają nasze serce i tętnice. Zawarta w nich witamina E i magnez regulują ciśnienie., a arginina (aminokwas, który służy do budowy białka) jest niezbędna do wytwarzania tlenku azotu. Ten zaś bierze udział w rozkurczu naczyń krwionośnych obniżając ciśnienie tętnicze. [b]Nie bez wpływu są też na pracę mózgu[/b]. Udowodniono, że u osób jedzących po 5 – 6 sztuk orzechów dziennie obniża się ryzyko zachorowań na serce i nowotwory o ponad 20 % . Pośród wielu zalet są i minusy, nie nadają się dla alergików, są wysokokaloryczne, dlatego ich spożywanie powinno się ograniczyć do kilku sztuk dziennie. Powinny zatem gościć na naszych stołach nie tylko od święta. Pośród wielu gatunków najpopularniejsze u nas to orzechy laskowe i włoskie. Warto im się przyjrzeć, co one zawierają. 
 
Orzechy laskowe Zawierają witaminę A, witaminy z grupy B i niemal cały zestaw minerałów. Mają dobroczynny wpływ na naszą skórę, ,włosy, paznokcie. Ich wartość kaloryczna to 640 kcal w 100 g. 
 
Orzechy włoskie Zawierają bardzo wiele minerałów takich jak; fosfor, magnez, potas. wapń, żelazo i inne. Co charakterystyczne zawierają kwas lanolinowy, który ma niebagatelny wpływ na komórki nerwowe, a co za tym idzie na nasz mózg. Bardzo pomocne przy leczeniu anemii. Najważniejszym składnikiem są jednak kwasy tłuszczowe Omega – 3, które chronią nas przed miażdżycą, astmą, wszelkiego rodzaju stanami zapalnymi oraz poprawiają pamięć. Więcej kwasów Omega – 3 ma jedynie siemię lniane. Ich wartość kaloryczna to 645 kcal w 100 g. 
 
Migdały Zawierają witaminy z grupy B, witaminę E, PP. Ponadto magnez, potas, cynk wpływający dobroczynnie na skórę, włosy i paznokcie podobnie jak orzechy laskowe. Wyciąg z migdałów jest pomocny przy leczeniu chorób układu moczowego, np. przy kamicy nerkowej, dróg żółciowych, schorzeniach oskrzeli i kaszlu. Wartość kaloryczna 572 kcal w 100 g. 
 
Pistacje Zawierają witaminę B1 i duże ilości żelaza. Mają wpływ, podobnie jak marchew, na kolor naszej skóry Ich wartość kaloryczna to 589 kcal na 100g. 
 
Orzeszki ziemne Te mają właściwości jak groch czy fasola, są po prostu owocami strączkowymi. Zawierają kwas foliowy, maja więc zastosowanie u osób prowadzących aktywny tryb życia. Ich wartość kaloryczna 560 kcal na 100 g. 
 
Mniej popularne i dostępne są orzechy Nerkowca, Makadamii czy Brazylijskie 
 
Macadamia Zawarte w niej są Witaminy A, B, E , a także korzystne tłuszcze. Bardzo cenne dla osób chorych na układ sercowo naczyniowy. U osób znajdujących się w grupie ryzyka winny być włączone do stałej diety. Według doniesień naukowców szybko i skutecznie obniżają cholesterol. Ich wartość kaloryczna 598 kcal na 100 g. 
 
Nerkowce Zawierają witaminy z grypy B oraz wiele minerałów jak; żelazo, magnez czy cynk. Można nimi leczyć włosy, paznokcie, starzejącą się skórę. Wartość kaloryczna 560 kcal na 100 g. 
 
Brazylijskie Głównie witamina E i minerały cynk i selen są ich składnikami oprócz około 40 % tłuszczu. Są bardzo cenne przy regulowaniu ciśnienia i wzmocnieniu układu odpornościowego. Zapobiegają też chorobom nowotworowym, a duża zawartość cynku i selenu łagodzi stany zapalne skóry. Wartość kaloryczne 605 kcal na 100 g.
 
art.. napisany przez Ela – korzystano z informacji Gazety Wyborczej.
Napisane przez Ela dnia grudzień 20 2009 18:31:48 742 czytań

Dodaj komentarz