Składniki mineralne
Dodane przez Admin dnia Kwiecień 19 2015 16:18:02
Składniki mineralne
Składniki mineralne, które w organizmie występują w dużych ilościach, nazywamy makroelementami. Należy do nich wapń, będący głównym składnikiem kości, a także sód, potas, fosfor i siarka. Innych soli mineralnych potrzebujesz w bardzo małych ilościach, dlatego nazywamy...
Treść rozszerzona
Składniki mineralne
Składniki mineralne
Składniki mineralne, które w organizmie występują w dużych ilościach, nazywamy makroelementami. Należy do nich wapń, będący głównym składnikiem kości, a także sód, potas, fosfor i siarka. Innych soli mineralnych potrzebujesz w bardzo małych ilościach, dlatego nazywamy je mikroelementami. Należy do nich między innymi chrom, jod, żelazo czy cynk. Każdy z tych pierwiastków pełni inną funkcję, a razem zapewniają prawidłową pracę całego organizmu.


Jeśli w diecie brakuje witamin lub składników mineralnych należy w pierwszej kolejności zacząć od urozmaicenia jadłospisu.
Składniki mineralne występują zarówno w produktach pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Spełniają w organizmie różnorodne funkcje i z tego względu muszą być stale do niego dostarczane.

Kolejną grupę związków zaliczanych w żywieniu do niezbędnych stanowią składniki mineralne. Występują one zarówno w produktach pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Składniki mineralne spełniają w organizmie różnorodne funkcje i z tego względu muszą być stale do ustroju dostarczane. Do podstawowych składników mineralnych zaliczamy przede wszystkim wapń ł fosfor, będące głównymi składnikami mineralnymi układu kostnego, żelazo, które jest zasadniczym składnikiem krwi, magnez, niezbędny do budowy i pracy enzymów i hormonów, oraz sód z potas, regulujące gospodarkę elektrolitowo-wodną ustroju.

Najważniejszymi mikroelementami są natomiast: jod (niezbędny do produkcji hormonów tarczycy), miedź (potrzebna m.in. do wytwarzania krwinek czerwonych), cynk (regulujący gospodarkę węglowodanową ustroju), mangan (bierze udział w procesach rozrodczych), kobalt (niezbędny do tworzenia wit. B12) oraz fluor (zapobiegający próchnicy zębów).Organizm potrzebuje zarówno makro, jak i mikroelementów. Można ich dostarczyć dzięki prawidłowo zestawionej i urozmaiconej diecie.

Najlepiej wykorzystany przez organizm ludzki jest wapń pochodzący z mleka i jego przetworów, żelazo z mięsa i jego przetworów, sód natomiast z soli kuchennej, której jednak nadmierne spożywanie może stać się przyczyną nadciśnienia tętniczego.
Przyjmowane z pożywieniem składniki mineralne wykazują różne właściwości - niektóre zasadotwórcze, np. wapń, potas, sód, żelazo, inne zaś kwasotwórcze, np. chlor, siarka i fosfor.Większość produktów spożywczych ma w swym składzie pewien nadmiar składników zakwaszających. Należą do nich przede wszystkim produkty pochodzenia zwierzęcego, z wyjątkiem mleka. Mleko, z uwagi na dużą zawartość wapnia i potasu, wykazuje działanie zasadotwórcze. W mięsie, rybach i jajach przeważają pierwiastki kwasotwórcze, podobnie jak w niektórych produktach zbożowych np. mąkach, kaszach i pieczywie.
Do produktów zasadotwórczych oprócz mleka i sera białego zaliczamy warzywa i owoce, gdyż przeważają w nich pierwiastki zasadotwórcze, takie jak potas, wapń i żelazo. Kwaśny smak owoców, np. cytryny, nie świadczy o ich kwasotwórczym działaniu na organizm, lecz spowodowany jest obecnością kwasów organicznych. Inaczej mówiąc, kwaśna cytryna w organizmie człowieka wykazuje działanie zasadotwórcze. Ponieważ organizm człowieka do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje środowiska lekko zasadowego, należy dbać w codziennym żywieniu o właściwe dostarczanie produktów zasadotwórczych, tj. mleka, warzyw i owoców.
Składniki mineralne, które w organizmie występują w dużych ilościach, nazywamy makroelementami. Należy do nich wapń, będący głównym składnikiem kości, a także sód, potas, fosfor i siarka. Innych soli mineralnych potrzebujesz w bardzo małych ilościach, dlatego nazywamy je mikroelementami. Należy do nich między innymi chrom, jod, żelazo czy cynk. Każdy z tych pierwiastków pełni inną funkcję, a razem zapewniają prawidłową pracę całego organizmu.

Źródło: niepal.pl

Jeśli w diecie brakuje witamin lub składników mineralnych należy w pierwszej kolejności zacząć od urozmaicenia jadłospisu.